top of page

Doopsuikers - malé dárečky za velké peníze

Když před Belgičankama zmíním, že mám přibližně 70 dní do porodu a ještě nemám objednané oznámení s ´doopsuikers´ (sladké maličkosti pro návštěvy v porodnici ) a zveřejněný ´geboortelijst´ (seznam darů k narození miminka) tak mě začnou stresovat, že už to snad ani nestihnu!

To, že doopsuikers nejenže nemáme objednané, ale zatím ani pořádně vymyšlené, raději nezmiňuji. Jelikož většina Belgičanek má toto připravené již v 5.měsíci těhotenství, tak asi bude opravdu nejvyšší čas se na to vrhnout. Výbavičku a seznam darů odkládám prozatím na druhou kolej a vrhám se na doopsuikers.


Co to vlastně jsou ty doopsuikers? V doslovném překladu ´sladkosti ke křtu´, v reálu čokoládové bonbónky s dárečky, které se spolu s oznámením o narození miminka dávají všem přátelům jako poděkování za dary pro miminko. Dárečky se rozdávají již v porodnici, protože pobyt v porodnici je v Belgii jedna velká párty s návštěvou všech příbuzných a nejbližších přátel. O tom ale v příštím článku, ať vás dnes dlouho nenudím.



Pod tlakem okolí jsem se tedy vypravila do prvního obchůdku specializovaného na oznámení a doopsuikers. Rozhlížela jsem se okolo jak Alenka v říši divů a říkala si, jak z tohoto širokého výběru dokážeme něco vybrat. Když jsem majitelce obchodu prozradila, že mám termín v červenci, tak jen spráskla ruce a říká, že jsem tu v nejvyšší čas. Nejméně dva měsíce prý trvá příprava bonbonků a oznámení... no tak snad se rozhodneme rychle a stihneme to před porodem.


A jak takový výběr vlastně probíhá? Nejprve si mám prý vybrat oznámení a podala mi obrovský katalog s oznámení různých barev a velikostí. Oznámení již bude předepsáno a v den porodu pouze zavoláme datum a čas narození, míry, váhu a vytištěná oznámení nám donesou do několika hodin do porodnice. Obálky si můžeme odnést již dříve, abychom si stihli nadepsat adresy předem.

Jakmile budeme mít vybrané oznámení, tak si můžeme ve stejném designu vybrat dárečky. Typické doopsuikers jsou čokoládové bonbóny podobné lentilkám. Bonbónky se dávají do krabiček, sáčků, kornoutů, závěsných koulí či do mini dárečků (do pokladniček, stojánků na fotky, ořezávátek, klíčenek či různých dóziček). Kromě bonbónků pak můžete kolekci doplnit menšími dárečky (časté jsou kromě již výše uvedených například magnetky, odznaky, přívěšky, bublifuky, mini hračky, sůl/pěna do koupele). Jak vidíte na fotkách, všechno je to krásně naaranžované v určité barevné kombinaci a dokud člověk nezačne zjišťovat cenu, tak mu to přijde jako krásná tradice.

Jelikož náš seznam sčítá 120 oznámení + 120 dárečků (oznámení se neposílá pouze našim přátelům, ale i přátelům rodičů), tak mě cena velmi zajímá. Na každý dáreček máme prý počítat v průměru 4eura (některé jsou levnější, některé dražší) a na oznámení 3 eura. Když k tomu připočtu poštovné, tak se s cenou 8 euro pro 120 setů dostáváme na nějakých 960 euro!!! V tu chvíli jsem myslela, že mě omyjou a ani fakt, že tyto doopsuikers tradičně platí kmotr a kmotra mě moc neuklidnil.

Mně dooksuikers přijdou roztomilé a tak mám všechny, které jsem dostala, schované (v krabici na půdě), ale většina lidí bonbóny sní a krabičky vyhodí. Takže mně osobně to přijde jako vyhození peněz. Ano, chápu, že je to jen děkovná maličkost za dary, které pro miminko dostaneme, ale za ušetřenou celkovou sumu už miminku můžeme pořídit například pokojíček.


Částka mi nedala spát a tak jsem začala aktivně přemýšlet, jak ušetřit a nabízí se několik variant – objednat nějaké levné maličkosti v ČR, připravit a naplnit krabičky sama, navrhnout a objednat si oznámení sami. Asi s tím bude hodně práce, ale v hlavě už se mi honí nápady a barevné kombinace. Moc se mi líbí, když mají doopsuikers nějaký hlubší význam (u pilotů letadýlka, u farmářů traktory či spojitost s přijmením), proto jsme se rozhodli, že naše doopsuikers budou mít spojitost s Českem. Nápadů máme v hlavě hned několik, na jejich realizaci se těšte v červenci (pokud je stihneme zrealizovat).


Zde ukázka několika doopsuikers setů:



bottom of page